söndag 18 november 2012

Nya Författarskolan - Göran Hägg

Titel: Nya Författarskolan
Författare: Göran Hägg
Sidor: 231
År: 2005

Handling
Kan man lära sig att bli en bra författare? Hur vet man att man har talang? Är det viktigt att vara originell? Vilka berättartekniska knep och fallgropar finns det? Hur får man en bok utgiven? Kan man leva på sitt skrivande?

Nya författarskolan belyser Göran Hägg, författare och docent i litteraturvetenskap, författarens verksamhet på en mängd olika sätt. Det är en tankeväckande och omåttligt underhållande bok, utmärkt som diskussionsunderlag vid skrivarkurser, men också spännande läsning för den vanliga bokläsaren med intresse för berättarteknik.


Bedömning & Tankar
Många som läser mycket har ju drömmen att någon gång kanske få ge ut sin egen bok. Jag är en av dem. Nya Författarskolan är en bok som tar upp mycket om skapandet om en boks process och författarskapet som verkligen får att tänka eller som bara var intressant att läsa om.

Själva boken är upplagd i flera små kapitel, och varje hade sitt eget tema som Hägg diskuterar kring ämnet. Allt byggdes hela tiden upp tills man i slutet hade en väldigt bra grund av hur processen av böcker blir till samt massor av tips och råd hur man kan utvecklas som skrivare, vad man kan tänka på och använda vissa händelser för att skapa en spännande miljö. 

"Den riktigt originelle och begåvade författaren blir rörd och förtjust över att finna en av sina hemliga idéer redan används av en konkurrent och kollega - idag eller för tusen år sen. En själsfrände! Tack och lov! Då är jag kan inte galen!"
Ett citat som jag hittade och fastnade mycket för. Det beskriver verkligen hur man känner sig när man hittar en självsfrände inom litteraturen!

Speciellt ett avsnitt intresserade mig väldigt mycket. Kapitlet hette "Björn på Straden"och, förutom att namnet var väldigt annorlunda samt att jag skrattade lite grann åt det, så handlade det om att en berättelse eller händelse blir mer spännande om det finns en direkt fara i närheten. Till exempel om man befinner sig på en strand, med havet framför sig och en skog bakom sig, så är det i sig själv inte speciellt spännande. Men om man lägger till en björn i närheten, så höjs spänningen mångfalt. Tydligen ska detta passa in på alla lite mer tråkiga scener - lägg till en fara i närheten och sen har du en läsvärd scen. 
I slutet av kapitlet, när jag hade läst klart, kändes detta lite uppenbart. Självklart blir en händelse mer spännande om man adderar lite fara. Inte för att jag tänkte på det medan jag läste kapitlet. :-P

Nya Författarskolan tyckte jag var en väldigt bra bok att läsa. Jag fick ett helt nytt perspektiv på hur man kan utveckla sitt eget skrivande, och eftersom det var väldigt korta kapitel och inte en så tjock bok kändes det som om jag läste ut den på bara några timmar. Så jag kan verkligen rekommendera den till alla som vill förbättra eller få en annan synpunkt på sitt eget skrivande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar