fredag 2 november 2012

Gorlans Ruiner - John Flanagan

Titel: Gorlans Ruiner (eng. The Ruins of Gorlan)
Författare: John Flanagan
Serie: Spejarens Lärling #1 (eng. Ranger´s Apprentice)
Sidantal: 252
Förlag: B Wahlströms
År: 2007

Omläsning: ja

Övriga fakta
Hela serien är nu översatt till svenska.

Handling (från baksidan av boken)

Will är liten till växten, men snabb och kvicktänkt. Så länge som han kan minnas har han velat bli riddare som sin far - en far han aldrig fått lära känna. När han nekas inträde till Redmonts krigarskola grusas alla hans förhoppningar.
Istället blir han lärling hos Halt, en spejare med övernaturlig förmåga att röra sig osedd som tros vara förknippad med svartkonst. Motvilligt lär sig Will att behärska spejarnas hemliga vapen: pilbågen, knivarna, den kamouflagefärgade manteln och en ponny. När Will och Halt tvingas ut på uppdrag för att förhindra att kungen mördas förstår Will att spejarna har en nyckelroll...

Bedömning

Jag läste Gorlans Ruiner första gången i början av högstadiet, jag fastnade på en gång för den enkla men ändå underbara handligen och den har varit en favorit sedan dess.

Själva handlingen börjat på ett väldigt bra sätt med en intrig start, det har inte hänt så mycket men när man kommer längre in i boken börjar problemen hopa sig på varandra. Den är väldigt lättläs, och om man har tröttnat lite på romantik inom YA-genren så rekommenderar jag att man läser Flanagans böcker. Eftersom handlingen är väldigt lätt att leva in sig i och ganska okomplicerad. 

Bland alla karaktärer är Halt min favorit, han har en underbar sarkastisk personlighet och de flesta av bokens roliga repliker kommer från honom. Men jag gillade även Will, Horace och alla de andra. Flanagan ger också mycket utrymme för att låta karaktärerna växa inom loppet av en bok, vilket jag är väldigt imponerad att han lyckas väldigt bra med. 

Flanagan skrev först Spejarens Lärling för att uppmuntra sin son till att läsa. Han ville visa att alla hjältar inte var stora och starka, utan att de kunde vara små och snabba. Jag tycker verkligen om böcker som började med ett annat syfte än att bli publicerade - det ger så mycket mer mening till böckerna då. Jag vet att det var på samma sätt när Rick Riordan skulle skriva Percy Jackson - det började som godnattsagor för att sedan sluta som bok.

Boken är egentligen inriktat mot yngre personer, men trots det så tror jag att personer i alla åldrar skulle kunna läsa den. Det handlar bara om att vilja göra det. 

Favoritkaraktär: Halt

Bästa del/scen: Wills första lektion
Citat: "Jag hade nästan glömt hur roligt det är att ha en lärling" - Halt


Betyg


Handlingen 4.5/5

Omslaget 4/5

Den kompletta serien hittils:
1. Gorlans Ruiner (eng. The Ruins of Gorlan)
2. Det Övergivna Landet (eng. The Burning Bridge)
3. Krigarkungens Sal (eng. The Icebound Land)
4. Slaget om Skandia (eng. Oakleaf Bearers)
5. Den Hemsökta Skogen (eng. The Sorcerer in the North)
6. Macindaws Fästning (eng. The Siege of Macindaw)
7. Fången i Arrida (eng. Erak´s Ransom)
8. Clonmels Kungar (eng. The Kings of Clonmel)
9. Sårad i Ödemarken (eng. Halt´s Peril)
10. Kejsaren av Nihon-Ja (eng. The Emperor of Nihon-Ja)
11. De Glömda Berättelserna (eng. The Lost Stories)

4 kommentarer:

  1. Jag har läst alla böcker som kommit ut och jag önskar att det fanns miljoner fler!♥♥♥♥♥♥
    Jag älskar det citatet, jag skrattade när jag läste det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! C: Kul att du gillade citatet!

      Radera
  2. ps jag gillar SL mer än någon annan bok jag läst, men det kan väl ändra sig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kommer nog alltid att vara en av mina absoluta favoriter! De är så annorlunda och underbara!

      Radera