lördag 3 november 2012

My Soul to Take - Rachel Vincent

Titel: My Soul to Take
Författare: Rachel Vincent
Serie: Soul Screamers #1
Sidantal: 345
Förlag: Harlequin
År: 2009

Omläsning: Nej


Handling (från Goodreads)

She doesn't see dead people. She senses when someone near her is about to die. And when that happens, a force beyond her control compels her to scream bloody murder. Literally.

Kaylee just wants to enjoy having caught the attention of the hottest guy in school. But a normal date is hard to come by when Nash seems to know more about her need to scream than she does. And when classmates start dropping dead for no apparent reason, only Kaylee knows who'll be next.


Bedömning

De första böckerna jag läste av Rachel Vincent var hennes serie Shifters, och redan då gillade jag hennes böcker. Jag fastnade för böckernas spänning och språk, lika väl som hennes karaktärer. Men nu har jag börjat på hennes nya (eller ny för mig iallafall) serie och jag tycker verkligen att den är jättebra den ockdå!

Vincent är bra på att gripa efter sådant som det inte har skrivits så mycket om ännu, det var knappt jag hade hört talas om de varelser som finns med i My Soul to Take, vilket gör den ännu roligare att läsa. 

För ovanlighetens skull var det inte en enda karaktär som jag inte gillade på något vis, de skiljer sig stark mellan varandra och det kändes verkligen naturligt - att alla hörde hemma i boken och att det skulle märkas om de inte var med, som ett stort svart hål. 

Det enda negativa jag kan säga om boken är vårat första möte med Nash, vilket hände inom de första sidorna. Det kändes inte direkt trovärdigt att personer som bara känner en via rykten plötsligt skulle börja umgås, men efter alla förklaringar kunde man förstå mycket om varför det var på det sättet. Så det var en konstighet som snabbt försvann. 
:-)

I slutet tyckte jag det var en väldigt bra bok, och att jag ser fram emot att läsa resten av serien. Har satt upp samlingsvolymerna på min 2013-beställning, och då får man med en några kortare berättelser också! Längtar!!

Favoritkaraktär: Tod

Bästa del/scen: sjukhuset
Citat: “His name's Nash."
Aunt Val took a butter knife from the silverware drawer. "What year is he?"
I groaned inwardly. "Senior." ...here we go ...
Her smile was a little too enthusiastic. "Well that's wonderful!"
Of course, what she really meant was "Rise from the shadows, social leper, and walk in the bright light of acceptance!” 



Betyg


Handlingen 5/5

Omslaget 4/5

Den kompletta serien hittils:
0.5. My Soul to Lose
1. My Soul to Take
2. My Soul to Save
3. My Soul to Keep
3.5. Reaper
4. My Soul to Steal
5. If I Die
5.5. Never to Sleep
6. Before I Wake
7. With All My Soul

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar