torsdag 27 september 2012

The Iron Legends - Julie Kagawa

Titel: The Iron Legends
Författare: Julie Kagawa
Serie: The Iron Fey #1.5, 3.5, 4.5
Sidantal: 304
Förlag: Harlequin Teen
År: 2012

Omläsning: nej
Övriga fakta:
Första boken, The Lost Prince, i spin-off serien kommer ut 23 oktober i år!

Handling (från Goodreads)
Dangerous faeries. Heartbreaking romance. Thrilling action and limitless adventure. The world of the fey has never been so powerful. This collection includes three novellas set in the world of the Iron Fey plus the Guide to the Iron Fey with exclusive information about Julie Kagawa's unforgettable world of Faery.

Bedömning
Min reaktion när jag öppnade mitt paket från Bokus, OMGOMGOMGOMG... Har längtat så efter att få läsa The Iron Legends och äntligen kom det hem till mig!
Men tillbaka till verkligheten nu!
Obs, om det är någon som inte har läst böckerna i serien eller inte vill ha spoilers för The Lost Prince, sluta läsa nu!

Winter´s Passage (1,5)

Jag tror att om man ska läsa serien från början ska man inte vänta med att läsa dessa noveller tills efter. Det var ju ett tag sedan som jag läste de första böckerna, men att läsa denna novell kändes lite som deja vu av "The Iron Daugther". Just denna berättelse handlar om hur Meghan håller sitt löfte till Ash som hon gav i "The Iron King", så egentligen det ganska ologiskt av mig att känna på det viset, men ändå så gör jag det. Utöver det så var det en väldigt bra sammankoppling mellan den första och andra boken, mycket spänning och karaktärsuppbyggande. 

Summer´s Crossing (3,5)

Skriven från Pucks perspektiv var denna novell den roligaste att läsa av dem alla! Jag bara älskar hans personlighet, och Kagawa har lyckats väldigt bra med hans tankar. Det var verkligen den Puck som jag hade föreställt mig och jag blev inte det minsta besviken! Den här novellen bevisar bara vilken underbar och smart person han verkligen är. I 'Summer´s Crossing' är Ash tvungen att hålla sitt löfte till Meghan (mycket löften i de här böckerna), och då hjälper Puck honom med att hitta en viss hårboll, eller Grimalkin som han också heter. Historien var väldigt underhållande och mycket bra skriven!

Iron´s Prophecy (4,5)

Som en introdution till 'The Lost Prince' som kommer ut om mindre än en månad, är 'Iron´s Prophecy' åter skriven i Meghans perspektiv. Av alla novellerna var denna den mest allvarliga, med hela världens undergång och allt. Men stämningen lättas så klart upp med bland annat Pucks härliga kommentarer och Grims kattiga attityd. Dock kändes den väldigt kort, men det var nog egentligen meningen nu när jag tänker efter, dock hände det så mycket som spin-offen kommer att begrunda sig på att den är värd att läsa.  

Nu gäller det bara att se fram emot 'The Lost Prince' som kommer ut om bara några veckor nu, kan inte vänta! 

Favoritkaraktär: Puck, utan tvekan!
Bästa scen: Summer´s Crossing
Citat: "So, it's the ever so popular Firstborn Child of Doom prophecy, huh, ice-boy? How very cliché. Why can't it ever be the third nephew twice removed who's fated to destroy the world?" - Puck

Betyg

Handling 5/5
Omslag 4/5

Har beställt hem bokboxen med alla de fyra första böckerna. När jag väl har läst dem ska jag skriva recensioner på dem också, men fram tills dess - Glad Läsning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar