söndag 9 september 2012

Carrier of the Mark - Leigh Fallon

Titel: Carrier of the Mark
Författare: Leigh Fallon
Serie: Carrier Trilogy #1
Sidantal: 344
Förlag: Harper Teen
År: 2011

Handling (från Goodreads)
When Megan Rosenberg moves to Ireland, everything in her life seems to fall into place. After growing up in America, she's surprised to find herself feeling at home in her new school. She connects with a group of friends, and she is instantly drawn to darkly handsome Adam DeRís.

But Megan is about to discover that her feelings for Adam are tied to a fate that was sealed long ago—and that the passion and power that brought them together could be their ultimate destruction.

Bedömning
Från början när jag läste boken visste jag inte vad jag hade att förvänta mig, men det var verkligen inte denna känsla av fasa. Först trodde jag att boken skulle bli en typisk Twlight-berättelse; tjej börjar ny skola, tjej möter mystiskt kille, tjej faller för killen... osv. Är inget större fan av den sortens böcker, så jag tänkte faktiskt lämna tillbaka boken till biblioteket utan att ha läst ut den. Men jag gav boken en chans, så under ungefär de hundra första sidorna var jag fortfarande skeptiskt till om jag ville läsa ut boken, men sedan blev det en vändning och jag var fast. 

Jag fick aldrig någon riktig kontakt med karaktärerna under läsningen, så jag varken älskar eller hatar dem. Snarare har jag mina favoriter och de som finns med som stödkaraktärer. Jag gillade Megan, hon passade verkligen som huvudpersonen i boken och man får flera inblickar i hennes liv och personlighet - vilket ger ett extra plus från mig. 

Sedan har man Adam, hans syskon Áine och Rian, samt deras guardian Fionn. Adam är inte den typiska bad-boy typen, jag gillar att han är mänsklig... eller tillräckligt mycket mänsklig för att passa in i det irlänska samhället. ;-) 

Carrier of the Mark har de där vardagliga sakerna jag saknar i andra ungdomsböcker, livet har mer än bara ett förhållande och man kan inte fokusera sina tankar på EN sak hela tiden. Fallon har beskrivit väldigt bra hur ett vanligt tonårsliv kan se ut och det gillar jag verkligen! Men samtidigt bjöd handlingen på massor av magi, vilket var jättekul att läsa om! 

Detta är första boken jag läser som utspelar sig i Irland, och det var verkligen roligt att läsa de olika personnamnen (Rían, Killian, Áine) och uttalen. Eftersom landet är väldigt känt för sin keltiska mytologi, hade jag från börjat trott att det skulle handla om det. Men inte då, istället är det någonting helt annat men väldigt överaskande!

Avslutningsvis säger jag att jag skulle ha uppskattad den mer om jag inte hade jämfört den med Twilight så tidigt, men det hindrade mig inte från att njuta av resten av boken. En väldigt bra bok som nog passar de flesta i smaken! Ser fram emot nästa bok som kommer nästa år!

Favoritkaraktär: Áine
Bästa del: Slutet
Citat: Was that bird really following me? No.That was insane; bird didn´t stalk people.

Betyg


Handlingen: 2,5/5
Omslag: 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar