tisdag 21 maj 2019

3 x Minirec: The Coldest Girl in Coldtown, Moonrise & Pip Barlett's Guide to Sea Monsters

The Coldest Girl in Coldtown av Holly Black
Sidantal: 419
Utgiven: 2013
Förlag: Little, Brown Books for Young Readers
Språk: engelska
Betyg: 3/5 stjärnor

IMG_3394

I många fall är Holly Black en hit or miss typ av författare för mig. Vissa av hennes böcker älskar jag, andra kan jag lägga ner efter bara något kapitel. The Coldest Girl in Coldtown är hennes bok om vampyrer och jag gillar den starkt.

Bokens huvudkaraktär Tana lever i en värld där vampyrism går i världen som en smitta och vampyrerna och de som blivit smittade måste vistas i s.k. coldtown som de inte kan ta sig ifrån. Efter en blodig fest där Tanas och hennes expojkvän Aiden är de enda som överlever en vampyrattack måste de komma till en coldtown då Aiden är smittad och de har en vampyr i sällskap som är jagad av samma vampyrer som dödade deras klasskamrater.

En av de bästa sakerna med The Coldest Girl in Coldtown är att den känns realistiskt. Hur skulle världen reagera på vampyrer och vampyrism? Både med fruktan och fascination. Det finns de karaktärer i handlingen som strävar efter att bli vampyrer lika mycket som det finns de som skyr dem.

Det jag hade lite svårt för var Tana själv. Under en stor del av handlingen var hon neutral och med tanke på allt som händer henne förväntade jag mig lite mer.



---------------------------------------------------------------------------------

Moonrise av Sarah Crossan
Sidantal: 400
Utgiven: 2017
Förlag: Bloombury Childrens
Språk: engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

IMG_3395

Det här är den andra boken jag läser av Sarah Crossan (den första var Vi är en) och jag vill bara läsa fler böcker har henne! Sällan har jag läst böcker av en författare som verkligen träffar hjärtan så många gånger.

Moonrise är skriven på vers och handlar om två bröderna, Joe och Ed, där Ed, den äldre brodern, står inför en dödsdom och handlingen skildrar den Joes tankar och känslor om det.

Vad jag älskar med poesi är att det inte finns många utfyllnadsord som kan distrahera mig som läsare från det som händer. I Moonrise är det Joes känslor som skildras och då kommer jag otroligt nära hans förvirring, sorg och komplicerade känslor för Ed. Det är detta som gör att jag i stort sett älskar den här boken; att den skildrar det här ämnet och visar hur komplicerat det faktiskt kan vara.



---------------------------------------------------------------------------------

Pip Barlett's Guide to Sea Monsters av Jackson Pierce, Maggie Stiefvater
Serie: Pip Barlett #3
Sidantal: 176
Utgiven: 2018
Förlag: Scholastic Press
Språk: engelska
Betyg: 2/5 stjärnor

IMG_3400

Jag hade verkligen ett hopp om att den här serien skulle avslutas på ett bra sätt. Men tyvärr blev jag uttråkad då den påminde så mycket om de två första delarna i serien.

Pip Barlett's Guide to Sea Monsters åker Pip och Tomas till stranden där de möter ett sjömonster som har blivit bortförd från sin familj i havet och hamnat på ett akvarium. Familjen i havet börjar nu invadera staden Pip och Tomas bor i.

Jag är verkligen förtjust i världen som Pierce och Stiefvater har skapat. Den har liksom alla typer av varelser och det skulle kännas så fantastisk att leva där. Vem vill liksom inte möta en enhörning?! Pip och Tomas är också bra karaktärer att introducera världen genom. Antingen den karaktären som är allergisk mot allt och därför inte kan vara i närheten av de magiska djuren eller genom entusiasten som vet allt om allt när det gäller nämnda varelser.

Men det problemet jag hade med den här boken är inte handlingsbaserat, den är storyline baserat - för den har inte ändrats sedan första boken. Andra boken gick an, men en tredje gång? Too much. Det fanns inga överraskningar och känslan av déja vu fanns över nästan hela boken för mig.

Jag gillar serien som en helhet och världen i den, men på något vis tror jag att jag den här gången är för gammal för målgruppen.


Andra delar i serien:
1. Pip Barlett's Guide to Magical Creatures
2. Pip Barlett's Guide to Unicorn Training
3. Pip Barlett's Guide to Sea Monsters

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar