måndag 6 maj 2019

Älskaren - Marguerite Duras

Älskaren av Marguerite Duras 
Sidantal: 123
Utgiven: 2011 (org. 1984)
Förlag: Bonnier Pocket
Språk: Svenska (org. franska)
Betyg: 2/5 stjärnor

1300865413008654

För en kurs i litteraturvetenskap skulle min klass läsa Älskaren av Marguerite Duras för att vi lättare skulle kunna applicera alla teorier vi skulle lära oss under kursens gång. Det som gjorde boken främst intressant för mig vara att boken är biografisk.

Älskaren tar plats i Indokina när den var en fransk koloni och följer huvudkaraktären (som aldrig får något namn) som vid 15 år inleder ett sexuellt förhållande med en kinesiskt man. 

Boken är skriven via tillbakablickar och har därför  ingen kronologisk ordning i sin handling. Det är mycket på grund av detta som jag hade svårt för boken för jag kunde inte få något grepp om en logisk utveckling. Jag tror att om jag skulle läsa om boken några gånger skulle det vara lättare att hitta röda trådar, men det får bli ett projekt för framtiden.

I övrigt hade jag svårt att få kontakt med karaktärerna, men jag gillade känslan och inblicken jag fick av Indokina och hur det kunde att vara där. Älskaren har dock ett mer privilegierat perspektiv än hos de som har ursprung i kolonin, men den ger en liten inblick i hur kineser sågs på i Indokina som på denna tid var en fransk koloni. 

Så totalt tyckte jag att Älskaren var intressant att läsa och analysera för min kurs, men inget som jag nog skulle ha plockat upp på egen hand. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar