tisdag 9 augusti 2016

A Mad Zombie Party

A Mad Zombie Party av Gena Showalter
Serie: The White Rabbit Chronicles #4
Sidantal: 448
Utgiven: 2015
Språk: Engelska
Betyg: 3/5 stjärnor

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien! 

IMG_2448

Det är lite speciellt när författare kommer med nyheter om en uppföljare till serier jag redan har avslutat. Oftast blir jag glad eftersom det innebär en chans att få återse karaktärer jag har följt länge - A Mad Zombie Party är en sådan bok.

Efter striderna och förlusterna i The Queen of Zombie Hearts har Frosty blivit förkrossad då hans flickvän Kat blev dödad. Han undviker sina vänner och spenderar sin tid mest med att jaga zombier och dricka. Men då dyker Kat upp igen, som en ande. Hon vill att Frosty ska slå sig ihop med Camilla för att slåss mot deras fiender - något som Frosty är helt emot.

Det finns många saker jag både gillar och ogillar med den här boken. Något som jag tycker om är att få en inblick i Frosty och Camillas synvinklar samt verkligen få ett avslut på serier. Spänningen är också riktigt bra i boken.

En sak jag hade väldiga problem att ta in var att i början av boken så ligger Frosty med en massa tjejer och dricker. Vilket jag tycker inte är sådär jätte sannolikt. Frosty är ju bara 17 år (enligt seriens hemsida iaf, kanske något år äldre nu i fjärde boken) och då känns det inte realistiskt. Det påminner mer om Showalters äldre karaktärer i hennes vuxen-serier som jag också har läst.

Camilla tyckte jag var en riktigt cool karaktär. Hon har varit med i de tidigare böcker och haft avgörande roller, men det här är första gången jag riktigt lär känna henne. Jag gillar hur omtänksam och smart hon egentligen är och att det syns så tydligt i handlingen.

Allt som allt gillade jag A Mad Zombie Party men jag hade samtidigt vissa problem med sannolikheten när det gäller vissa karaktärer. Men den är fortfarande en tillfredsställande avslutning på serien.


Det bästa med boken: spänningen och slutet.
Vad jag blev besviken på: Frostys karkatär

Andra delar i serien:
1. Alice in Zombieland
2. Through the Zombie Glass
3. The Queen of Zombie Hearts
4. A Mad Zombie Party

Mellanböcker:
4.1. Kat in Zombieland

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar