onsdag 3 augusti 2016

Om jag var din tjej

Om jag var din tjej av Merdith Russo (eng. If I WasYour Girl)
Sidantal: 280
Utgiven: 2016
Språk: Svenska
Betyg: 4/5 stjärnor


En sak som gör att jag älskar att läsa böcker, det är att få nya perspektiv och kunskaper. Om jag var din tjej är den första boken jag läst om en transsexuell person och hur det kan vara att växa som som ung transsexuell.

Om jag var din tjej handlar om Amanda och hur hon efter ett liv av mobbing och misshandel får börja om och äntligen få leva sitt liv som sig själv. Hon flyttar till sin pappa och börjar på om på nytt med en ny skola där hon är en främling för alla. Amanda skaffar nya vänner och faller även för Grant. Men Amanda känner att hon allt mer vill dela sin bakgrund, men vågar hon?

Något som jag tycker ger boken lite extra tyngd är att författaren, Meredith Russo, är en transsexuell person själv. Hon skriver i sitt efterord att hon har gjort Amandas resa "snabbare" eftersom fokuset ligger på Amandas liv som just Amanda och inte som Andrew. Det finns en del tillbakablickar till tiden innan hennes könskorrigering och de är nog bland de mest intressanta delarna i boken - just för att det är en sådan skillnad mellan Andrews och Amandas berättarröster. Det visar vilken lång resa hon egentligen har gjort.

Amanda som karaktär är väldigt verklighetstrogen, speciellt med tanke på allt hon har varit med om och hur det har påverkat henne som person. Jag uppfattade henne i början av handling väldigt trevande och försiktigt, men ju mer säkrare hon kände sig med sina nya kompisar och miljön så märktes det hur hon slappnade av. Den delen tycker jag Russo har lyckats väldigt bra med att skildra.

Det här är nog en av de viktigaste böckerna jag har läst på väldigt länge, samt en av de viktigaste recensionerna jag har skrivit. För jag tycker det är viktig att alla olika röster som finns i världen ska ha en chans att få höras och Om jag var din tjej lyckas med det.


Det bästa med boken: berättelsen och perspektivet.
Vad jag blev besviken på: ...

Varför jag rekommenderar den här boken: för att Om jag var din tjej nog är en av de viktigaste böckerna jag har läst i år och jag tror många skulle uppskatta den.


Tack till Lavendel Lit för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar