måndag 25 juli 2016

Prudence

Prudence av Gail Carriger
Serie: The Custard Protocol #1
Sidantal: 359
Utgiven: 2015
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

IMG_2428

Prudence är den efterlängtade uppföljaren till serien The Parasol Protectorate. Det är början på en ny serie som handlar om Alexia Maccons dotter, Prudence Alessandra Maccon Akeldrama (men hon kallas för Rue).

Vad skulle du göra om du fick en egen luftskepp? Om du är Prudence så döper du den till The Spotted Custard och flyger till Indien med din bästa vän för te. På resan träffar Rue på många intressanta platser och människor, men när hon kommer fram till Indien visar det sig att hon har ett större uppdrag än en perfekt kopp te.

Rue stötte jag på för första gången i Heartless och Endless i The Parasol Protectorate - fast då bara som en baby. Nu är hon en ung vuxen (osäker på exakt hur gammal hon är) och gör mycket av precis vad hon känner för att göra.
   Större delen av alla större karaktärer i handlingen har jag stött på förut - vilket jag tycker är superkul! Det är rätt så sällan jag får följa barnen av mina favoritkaraktärer från en serie, men här ligger fokuset på dem. På grund av det tipsar jag också om att det är en bra idé att läsa serien om Alexia för att få lite bakgrund om alla konflikter och hur det var innan.

Handlingsmässigt så gillade jag miljöombytet och att få se lite mer av världen Carriger har byggt upp. Hon ger väldigt många detaljer och det är nog det jag älskade mest med Prudence (utöver karaktärerna själva och humorn då såklart). Det är också rätt så mycket historia med (både övernaturlig och från verkligheten) och det gav verkligen boken ett djup som jag fastnade mycket för.

Prudence öppnar upp många frågor men ger bara några svar - vilket gör mig väldigt frustrerad! Jag kan bara hoppas på att Carriger kommer svara på dem i uppföljaren, Imprudence.


Det bästa med boken: karaktärerna, handlingen och humorn.
Vad jag blev besviken på: ...

Varför jag rekommenderar den här boken: för humorn, språket och handlingen är on point och verkligen förtjänas att läsas.

Andra delar i serien:
1. Prudence
2. Imprudence

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar