tisdag 8 september 2015

Crown of Midnight

Crown of Midnight av Sarah J. Maas
Serie: Throne of Glass #2
Sidantal: 418
Utgiven: 2013
Språk: Engelska
Betyg: 4.5/5 stjärnor

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien!


Inför släppet av Queen of Shadows nu i september bestämde jag mig för att det var dags att äntligen läsa mer av Throne of Glass-serien.
Hittills har jag läst om första boken samt läst Crown of Midnight och jag bara måste säga det - den här serien är helt fantastiskt!

Eftersom jag läste böckerna direkt efter varandra märkte jag direkt att det var en stor skillnad mellan dem. Medan Throne of Glass är en bra inledande början till serien så gick Crown of Midnight mycket djupare hos karaktärerna och de problem som existerar i landet Adarlan. Det var även mycket drama (men av den bra sorten) som gjorde att jag satt som på nålar. Det var helt omöjligt för mig att avbryta läsningen!

Boken innehåller helt klart många överraskningar och trots att jag kunde gissa vissa saker i förväg så drog det inte ner spänningen i handlingen. Det var många ögonblick då jag bara var som: det här händer inte, det här händer inte... det händer! Hela läsningen var som en bergochdalbana.

Jag måste säga att det som gör den här boken så bra är Celaena, för hon är en väldigt intressant karaktär. Det händer saker som inte förklaras eller bara hintas om, vilket driver mig lite till vansinne eftersom jag vill veta mer om henne. Till slut så gick jag ändå reda på mer om hennes bakgrund i Crown of Midnight, och det var helt klart väldigt överraskande!

När det gäller de andra karaktärerna i boken är mina favoriter Dorian och Chaol, bland annat för att det känns som om det är de två som utvecklades mest samt syntes mest i handlingen. Speciellt gillade jag Dorian eftersom jag tyckte om Maas lite tvist med honom.

Jag önskar dock att det skulle ha skett lite mer miljöombyte, för jag börjar känna hur hovet i Adarlan är en något begränsad. Men med tanke på slutet så kommer det säkert bli lite annorlunda i Heir of Fire.

Crown of Midnight överraskade mig på flera fronter och höll mig fast från första till sista sidan. Rekommenderas varmt!


Det bästa med boken: spänningen och karaktärerna.
Vad jag blev besviken på: bristen av miljöbyte.

Varför jag rekommenderar den här boken: för att den är en av de mest spännande böcker jag har läst och verkligen håller fast sin läsare till sista sidan.

Andra delar i serien:
1. Throne of Glass
2. Crown of Midnight
3. Heir of Fire
4. Queen of Shadows
5. Untitled
6. Untitled

Mellanböcker:
0.1-0.5. The Assassin's Blade

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar