onsdag 12 december 2018

Britt-Mari lättar sitt hjärta - Astrid Lindgren

Britt-Mari lättar sitt hjärta av Astrid Lindgren
Sidantal: 160
Utgiven: 1944
Förlag: Rabén & Sjögren
Språk: Svenska

IMG_3345

- Det började med att jag fick mammas gamla skrivmaskin.
Som en del av min delkurs, Självframställning i litteraturen, skulle jag läsa Britt-Mari lättar sitt hjärta av Astrid Lindgren. Innan den här kursen hade jag aldrig sett eller hört talas om Britt-Mari. Men det visade sig att det både är hennes debutroman och den bok som hon ställde upp med i skrivartävlingen hos Rabén & Sjögren som kom på andra plats. Detta gjorde självklart att jag läste den för skolan och för nöjes skull.

Boken är en ren brevroman där Britt-Mari skriver brev till Kajsa i Stockholm. Det hela börjar med att Britt-Mari får en gammal skrivmaskin när hennes mamma skaffar en ny och för att faktiskt använda den skaffar hon sig en brevvän. Breven centrerar mycket kring Britt-Maris liv i Småland; hennes familj, skola och vardagsliv.

Det var länge sedan jag läste en brevroman och jag har fastnat för formatet efter Britt-Mari. Det finns en intimitet med brev som gör att jag som läsare kan komma nära karaktären som skriver dem. Det är lite som att breven är adresserade till läsaren (om mitt namn nu är Kajsa) och trots att Britt-Mari inte alltid hänvisar till Kajsas egna brev till henne får läsaren mycket tillbaka i form av Britt-Maris personlighet.

Min favoritdel av Britt-Maris brev var inblicken i hennes röriga familj. Den är lite överallt och jag absolut älskade det! För någon som visserligen är den yngsta i familjen, kan jag känna igen så mycket från Britt-Maris familj. Syskonbråken och de vardagliga sysslorna, närheten och viljan att vara för sig själv. Speciellt hennes förhållande med brodern Svante kan jag känna igen mig i.

Efter att jag läste ut Britt-Mari lättar sitt hjärta är jag riktigt taggad på att läsa mer av Lindgren och kanske till och med göra något typ av projekt med det under något år. Det är nästan att desto äldre jag faktiskt blir, desto mer vill jag ha lite av min barndom i mitt liv på något vis. Och om det då är genom att läsa böcker från då får det vara på det viset.

Det bästa med boken: Britt-Maris personlighet och hennes familj
Vad jag blev besviken på: att Kajsa fick så lite plats, trots att det var till henne Britt-Mari skriver till

Andra böcker av författaren:
I skymingslandet
Luise Justine Mejer
Märit
Prinsessan som inte ville leka
Tu Tu Tu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar