tisdag 6 februari 2018

Outlander - Diana Gabaldon

Outlander av Diana Gabaldon
Serie: Outlander #1
Sidantal: 896
Utgiven: 1991
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

IMG_2848

Efter att jag hade tittat på första säsongen av Outlander (som är baserad på första boken i bokserien) var jag så kär i karaktärerna, handlingen och miljön att jag var tvungen att läsa boken på en gång - och oh boy! Jag blev inte besviken!

Outlander handlar om hur Claire Randall, en stridssjukvårdare under Andra världskriget, kommer till Skottland med sin make och genom en magisk stencirkel reser tvåhundra år tillbaka i tiden till 1743. Där hamnar hon mitt i det spända förhållandet mellan England och Skottland, och möter de som står mitt i den konflikten, men även Jamie Fraser.

Den här boken är en del historisk roman, en del romans, en del fantasy, en del sci-fi, etc etc. Handlingen passar inte riktigt in i ett fack och det gjorde att den fick så för sig själv. Jag älskade miljön som Gabaldon skriver om, den går mycket fram och tillbaka mellan saga och verklighet, folklore och förnuft.

Handlingen centrerar mest kring Claire, hur hon hanterar att resa till 1700-talets Skottland och försöker komma tillbaka till sin tid. Jag älskar Claires personlighet och hur hon kör med 1940-tals slang. Det blir en kontrast där skotternas "va?" både blir komisk och igenkännande.

Det var vissa händelser i handlingen som jag inte riktigt hur jag skulle reagera kring, eftersom de för mig var helt främmande. Men samtidigt vet jag att de sakerna kan räknas som historiska korrekta och jag tycker Gabaldon gjorde ett bra jobb med att beskriva det sociala och konsekvenser av handlingar. Men det hindrar mig inte från att tycka att de händelserna var totalt fel och jag hade gärna sluppit dem helt och hållet från handlingen.

 Outlander är utan tvekan en av mina stora favoriter som har hittat en speciell plast i mitt hjärta. Trots att det finns vissa saker i handlingen jag inte håller med om, älskar jag boken i stort och det arbete Gabaldon har gjort rent historiemässigt.


Andra delar i serien:
0.5. Virgins
1. Outlander
2. Dragonfly in Amber
3. Voyager
4. Drums of Autumn
5. The Fiery Cross
6. A Breath of Snow and Ashes
7. An Echo in the Bone
8. Written in My Own Heart's Blood
9. Go Tell the Bees That I Am Gone

3 kommentarer:

  1. Jag tror jag förstår vad du menar med händelserna/det sociala som du inte håller med om. Tycker också det var svårt att förhålla sig till. Tycker generellt bara nej nej nej men som du också säger bli det ju mer historiskt trovärdigt. Tur att det bara är en liten del av boken :)

    SvaraRadera
  2. Tror också jag vet vad du menar med händelserna som du ställer dig lite tveksam till och jag försöker tänka lika dant. Fortfarande svårt, men försöker tänka att vi läser med dagens ögon, och att på den tiden så var det så det gick till. Men Outlander kröp ändå in och fäste sig i hjärtat på mig, tyckte så himla mycket om första boken och är superpepp på att läsa andra delen. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju ofta så att en inte kan älska allt som finns i en bok, men jag är glad över att det bara är en liten del av Outlander som så.
      Vad härligt! Du måste helt klart läsa vidare! Själv tycker jag att serien blir bättre och bättre. ^^

      Radera