måndag 23 juli 2012

Divergent - Veronica Roth


Titel: Divergent
Författare: Veronica Roth
Serie: Divergent #1
Sidantal: 487
Förlag: HarperCollins Children's Books
År: 2011

Övriga fakta
Jag har också recenserat den andra boken i serien, Insurgent.

Handling
In a future Chicago, 16-year-old Beatrice Prior must choose among five predetermined factions to define her identity for the rest of her life, a decision made more difficult when she discovers that she is an anomaly who does not fit into any one group, and that the society she lives in is not perfect after all.

Bedömning:

Jag har tidigare hört många bra omdömen om Divergent men det var inte förrän nyligen som jag verkligen läste den, och då tog det mig ca... 6 eller 7 timmar att läsa ut den! Herregud, vad bra den är! Jag förstår verkligen det som är så lockande med boken och man blir smått beroende med Tris, Four och alla de andra.

Jag kan gå på om hur bra boken är, hur jag förstår alla andra som har fastnat för den osv, men det skulle ta flera dagar att skriva i så fall. Istället tar jag bara upp de saker som jag gillade bäst med boken.
Först, Beatrice, eller Tris som kallar sig själv senare, är en otroligt sympatisk karaktär. Man får genast tycke för henne, bara efter några sidor lärde man känna hennes inre tankar samtidigt som beskrivningen av samhället, miljön och de olika sektorerna fungerade ihop var invävda på det mest fantastiska sätt. Man längtade hela tiden efter att få reda på mera.

Sedan har vi Tris "motspelare" (som man säger inom teatern :-P) Four. Kan man hitta en mer perfekt kille? Four är inte den typiska rika, snygga och populära killen som man läser om i de flesta böcker nu för tiden, istället är han tuff, känslig, vänlig och smart, och har fått respekt från andra genom sina handlingar. Jag kände verkligen med honom när han visade för Tris varför han kallades för "Four", det var ett av mina favoritavsnitt i boken.

Det var bara för ett par år sedan som jag började läsa engelska böcker, och jag skulle säga att Roth skriver med en engelska som är lätt att förstå men inte överdrivet barnslig. Divergent var faktiskt väldigt fint skrivet, hon uttrycker och beskriver miljöer, känslor och personer väldigt bra - samtidigt som läsaren har uttrymme att tänka upp resten av miljö och hur personer ser ut.

Kort sagt var boken väldigt bra och är nu en av mina nya favoriter. Jag ser fram emot att läsa nästa del, ska faktiskt hämta den på biblioteket i veckan, så en recension borde komma upp inom de närmaste veckorna!

Favoritscen: får man välja hela boken? Inte? too bad, men en favorit var då när Tris möter en full Four. Hilarious!
Bästa karaktär: Tris, utan tvekan!
Citat: "Who cares about pretty? I´m going for noticeable."

Betyg

Handling 5/5
Omslag 5/5

Andra böcker i serien:
1. Divergent
2. Insurgent

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar