torsdag 13 december 2018

Bilderböcker-temaläsning recensioner!

Någon gång, då och då, brukar jag göra på ett riktigt maraton av bilderböcker. Det blir av när jag har hittat en hel hög och sedan spenderar några timmar med att läsa dem. Supermysigt! Speciellt då bilderböcker kan ge så mycket till läsaren.

IMG_3348

Kritorna protesterar av Drew Daywalt, illustrerad av Oliver Jeffers
Om jag skulle dra till nytta det jag har lärt mig på min senaste delkurs i skolan, skulle jag säga att den här bilderboken är en brevroman. Eftersom den i det stora innehåller brev från Hugos kritor. Den är riktigt charmig och jag skrattade flera gånger. Kritorna har verkligen sina personligheter och åsikter som lyser igenom breven, det är en hel del känslor som åker upp och ner hela tiden.

Nima av Enrique Fernandez
Fernandezs verk påminner till en del om Den lilla sjöjungfrun, men mest i detaljerna kring att en sjöjungfru (i det här fallet en nymf) blir kär i en människa. Den är inte lika oskyldig som Disneys version eftersom nymferna jagar människomän för att få barn och dödar männen efter att de har haft sex.
Det som står ut med boken för mig är hur vackert tecknad den är! Fernandez har många varma färger vilket gör scenerna lite annorlunda från vad jag tidigare har läst. Jag gillar även hur blodig den faktiskt är och detaljerna kring Nima och Avks olika språk.

The Incredible Book Eating Boy av Oliver Jeffers
Det enda jag kan tänka på efter att ha läst den här boken är; böcker är vänner, inte mat!

Franklin's Flying Bookshop av Jen Campell, illustrerad av Katie Harnett
Det är väl ingen överraskning att drakar tillhör mina favoritsaker i hela världen? Att då ha en bilderbok med en drake i huvudrollen som dessutom älskar böcker? Bättre än så kan det inte bli! Jag kände med Franklin när ingen ville prata med honom men att det till slut var böckerna som sammanförde alla i handlingen.

Cikada av Shaun Tan
Jag har tidigare tyckt om det som Shaun Tan har gjort men Cikada tillhör inte mina favoriter. Den är väldigt mörk och jag hade svårt att fastna för den, innan jag läste slutet. Slutet vägde helt klart upp för den gråa stämningen och ensamheten Cikada upplever i större delen av handlingen. Som vanligt är Tans illustrationer hur vackra som helst och värda att riva ut och sätta i ram.

Bokbarnet av Oliver Jeffers, Sam Winston
Som bokälskare går det inte att inte älska Bokbarnet. Jag älskar alla detaljer och hänvisningar till andra verk på varje uppslag och hur distraherad jag kunde bli av dem.

Here We Are av Oliver Jeffers
Hur fin är inte den här boken?! Jeffers skrev den under de första månaderna efter sin sons, Harland, födelse i sitt försök att förklara saker som han tycker att Harland behöver veta. Det är verkligen som att Jeffers sedan pratar till sin son genom hela boken och förklarar rymden, jorden, människor, djur och allt däremellan. Tillsammans med hans fantastiska stämningsfulla och vackra bilder gör den här boken ett nöje för både yngre och äldre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar