måndag 12 november 2018

Veckans läsning #9

Hej på er! Nu är det ny vecka som för min del kommer vara helt full av läsning! Jag har två seminarier där jag ska totalt ska läsa fyra böcker. Tacksamt nog är tre av dem böcker jag faktiskt kan tänka mig att läsa. Den fjärde är Strindberg, och än så länge har han och jag inte kommit bra överens. Jag får se om den här boken kommer ändra min åsikt. Utöver dessa böcker ska jag försöka läsa ut de böcker jag har påbörjat och behöver läsa ut.

IMG_3334

- Doktor Glas av Hjalmar Söderberg
Jag har inte läst Doktor Glas förut men är lite nyfiken på den eftersom jag har läst Söderberg tidigare. Jag har dock inte läst vad den handlar om förutom att huvudkaraktären är en läkare.

- Tjänstekvinnans son av August Strindberg
Som jag skrev i inledning har jag och Strindberg inte kommit överens än så länge. Men kanske Tjänstkvinnans son är boken som kommer vända det?

- Bildhuggarens dotter av Tove Jansson
Än så länge har jag inte läst något av Jansson, men hennes självbiografi verkar vara ett bra ställe att börja.

- Britt-Marie lättar sitt hjärta av Astrid Lindgren
Den enda boken som inte är med i bilden. Det här året har verkligen blivit ett Astrid Lindgren-år för mig med flera böcker och filmer av eller om henne. Nu i skolan ska vi läsa den enda jag inte kände igen när jag hörde titeln. =P

- We Come Apart av Sarah Crossan, Brian Conaghan
Den här har jag precis börjat läsa och gillar versformatet författaren har fått fram. Jag upptäckte även när jag kollade upp boken hemma att Crossan är samma författare som skrev Vi är en.

- Norse Mythology av Neil Gaiman
Jag börjar verkligen förstå varför så många gillar Gaiman. Norse Mythology är kanske... den tredje boken (?) jag läser av honom och jag gillar den riktigt mycket! Sedan är jag en sucker för mytologi så det kan vara det också. ^^

- A Very Large Expance of Sea av Tahereh Mafi
När jag väl har kommit igenom alla dessa böcker är min plan att börja läsa AVLEOS! Det är veckans stora mål; att komma igenom alla böcker nämnda ovan så att jag äntligen kan börja på Mafis senaste.

Vad planerar ni att läsa i veckan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar