tisdag 15 november 2016

Minirec x 3: The Adventures of Superhero Girl, The Courageous Princess, Paper Girls Vol 1

The Adventures of Superhero Girl av Faith Erin Hicks
Sidantal: 112
Utgiven: 2013
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

Rolig nog, jag köpte den här boken på årets bokrea - bara en timme efter att jag hade sett en bild av den på Rainbow Rowells instagram. Kändes lite som ödet då och jag la den i min lilla krog så fort jag såg den.

The Adventures of Superhero Girl är en samling kortare berättelser om en tonåring som blir en superhjälte. Läsaren får följa henne då hon hjälper katter och slåss mot ninjor. Det är en mysig läsning och det var flera gånger den fick mig att skrattade högt.


Det bästa med boken: humorn och illustartionerna.
Vad jag blev besviken på: ...

----------------------------------------------------------------------------------------

Beyond the Hundred Kingdoms av Rod Espinosa
Serie: The Courageous Princess #1
Sidantal: 245
Utgiven: 2015
Språk: Engelska
Betyg: 3/5 stjärnor

Beyond the Hundred Kingdoms är berättelsen om prinsessan Mabelrose som blir kidnappad av en drake och väntar på att bli räddad, men till slut måste hon rädda sig själv. Så hon flyr från draken och möter på vägen ett piggsvin som hjälper henne. Efter det ger hon sig ut på vidare äventyr.

Stundvis kände jag att den här serien innehöll många stereotyper - prinsessan som blir kidnappad av en drake, riddare som ska rädda henne, talande djur etc. Jag hade problem att relatera till Mabelrose eller någon annan karaktär och jag fastnade inte för illustrationerna heller. Däremot som helhet tyckte jag att själva berättelsen var trevlig att läsa.


Det bästa med boken: trevlig att läsa.
Vad jag blev besviken på: karaktärerna och illustrationerna.

----------------------------------------------------------------------------------------

Paper Girls Vol 1 av Brian K. Vaughan, Cliff Chiang, Matthew Wilson
Serie: Paper Girl #1
Sidantal: 144
Utgiven: 2016
Språk: Engelska
Betyg: 3/5 stjärnor 

Det är ett seriealbum jag är fundersam över - fortfarande. Den är skriven av Brian K. Vaughan som tillsammans med Fiona Staples har skapat min favorit-seriealbum-serie Saga, och därför hade jag från början rätt så höga förväntningar på den. Men jag kände att den föll lite platt. 

Jag behövde många fler förklaringar än vad som gavs och mer av berättelsen för att få en riktigt känsla av den. Men trots det gillade jag tecknarstilen och koncepten med handlingen, så jag kommer säkerligen läsa uppföljaren.


Det bästa med boken: tecknarstilen och konceptet.
Vad jag blev besviken på: bristen på förklaringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar