torsdag 8 september 2016

Mycket mer än så

Mycket mer än så av Sarah Dessen (eng. Along for the Ride)
Sidantal: 416
Utgiven: 2011
Språk: Svenska
Betyg: 4/5 stjärnor

IMG_2588

Mycket mer än så är en perfekt bok att läsa på sommaren. Den är lättsmält och går relativt fort att läsa trots att den är över 400 sidor. Jag kommer definitivt läsa fler böcker av Dessen innan den här sommaren är över!

Auden bor hos sin mamma efter sin föräldrars skilsmässa. Efter att ha slutat high school och i väntan på att börja college bestämmer hon sig för att spendera sommaren hos sin pappa, styvmamma och nyfödda lillasyster.
   Detta är bara lite sakligt om början av boken, men den är så mycket mer än det. Den handlar om Auden och hur hon tar igen sin barndom, hur familjer faller sönder och lappas ihop, att förändring är den del av livet och att vi måste acceptera det - och mycket annat!

Vad som griper tag i mig med Mycket mer än så är karaktärerna. De känns realistiska och alla har sina styrkor och svagheter - ingen är perfekt. Jag tycker speciellt om att handlingen fokuserar mycket på familjen och hur den fungerar. Jag tror att många kan känna igen sig i Audens (eller någon av hennes familjemedlemmars) situation.

Auden gillade jag redan från första sidan, och speciellt hennes utveckling under sommaren. Det är också ett fint förhållande hon har ihop med Eli. Jag gillade att läsa scenerna då de träffades på natten - det var lite annorlunda. Som en person som har svårt att vara vaken på natten, gillade jag att läsa om hur det kan vara.

Dessen fortsätter att imponera med sina karaktärer. Det är svårt att tänka sig en bättre bok att njuta av nu på sommaren. Rekommenderas varmt!


Det bästa med boken: hur komplexa handlingen och karaktärerna var.
Vad jag blev besviken på: ...

Varför jag rekommenderar den här boken: för att vilken bok passar bättre att läsa nu på sommaren?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar