fredag 9 augusti 2019

Vei Bok 2 - Sara Bergmark Elfgren, Karl Johnsson

Vei - Bok 2 av Sara Bergmark Elfgren, illustrerad av Karl Johnsson
Serie: Vei #2
Sidantal: 200
Utgiven: 2019
Förlag: Karthago Förlag
Språk: Svenska
Betyg: 5/5 stjärnor!

IMG_3672

De som har hängt med i serie-Sverige typ de senaste 10 åren kan inte ha missat serien Vei, skriven av Sara Bergmark Elfgren och illustrerad av Karl Johnsson. En serie som har utvecklats från att vara en följetong i tidningen Utopi till att bli omarbetad och utgiven i sitt nuvarande format. Jag upptäckte den själv via Bergmark Elfgrens instagram där hon dokumenterade arbetets gång och när den släpptes slängde jag mig över den som om jorden skulle gå under. Samma känslor hade jag inför andra volymen och jag har nog sällan varit så nöjd med ett serieslut.

Vei - Bok 2 plockar upp direkt där första volymen slutar, där Vei har vunnit ännu en seger mot asarnas förkämpe och firar sin seger. Men saker blir snabbt allvarligt och vem kan Vei egentligen lita på i spelet mellan asarna och jättarna?

Vad är det då med Vei som gör att mitt hjärta bultar lite snabbare och hårdare? Det är svårt att avgöra om det är handlingen eller illustrationerna, men till slut blir det nog ändå Johnssons förmåga att fånga handlingens detaljer så knivskarpt. Jag tror nästan att om någon skulle ta bort alla pratbubblor skulle läsaren ändå förstå handlingen utifrån illustrationerna. Den har sin egen typ av storytelling.

Självklart är det sedan så att handlingen och illustrationerna går hand i hand. Jag är sedan länge ett stort fan av nordisk mytologi skildringar och Vei leker verkligen med mytologin och dess karaktärer. På ett sett är den både klassisk och nyskapande. Den ger tillräckligt mycket nytt för att inte vara förutsägbar och det är överraskande hur perspektivet från Veis karaktär kan ge så många lager i handlingen. Som exempelvis hur Asarna hamnar i ett annat ljus och att hela världen inte alltid är god eller ond.

Om du är en person som gillar nordisk mytologi och ännu inte läst Vei - skynda dig att få tag på första boken! Den ger så mycket och är nog en bland de bästa skildringar på nordisk mytologi enligt mig.

1 kommentar: