fredag 5 oktober 2018

More Happy Than Not - Adam Silvera

More Happy Than Not av Adam Silvera
Sidantal: 293
Utgiven: 2015
Språk: Engelska
Betyg: 5/5 stjärnor!

IMG_3308

Jag skaffade More Happy Than Not i en period när jag hade en grej för contemporary böcker. Efter att jag läste att den kan jämföras med Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe av Benjamine Alire Sáenz köpte jag den nästan på autopilot. För allt som kan jämföras med Ari och Dante är värt att läsa. Men boken överraskade mig redan från början och wow, Silvera sparar inte på mina känslor.

Boken handlar om sextonåriga Aaron. Efter en familjetragedi spenderar Aaron sommaren med att försöka hitta lycka. Det funkar med stöd från flickvännen Genevieve och familj men det är hans nya vän Thomas som verkligen får Aaron att öppna upp om sitt förflutna och konfrontera sin framtid.

Mitt första intryck av boken var att det inte verkade vara en enda karaktär som inte hade någon typ av tragedi i sitt liv, ofta någon föräldrar som av varierande anledningar inte är med i sina barns liv längre. Världen som Aaron beskriver är både tragiskt och sammanhållen, med människor som har känt varandra länge men vars fördomar skapar konflikter mellan dem.

Ni vet när det känns som att livet bara är ute efter en, och en bara vill säga "give me a break". Så kände jag för Aaron. Bara, "give him a break". På flera sätt är Aaron en av de sorgligaste karaktärer jag har läst om. Det är alltid något som händer med eller mot honom och när du tror att något kommer vända så blir det inte på det viset du har föreställt dig.

Adam Silvera är en ny författare för mig, men som efter More Happy Than Not har släppt böckerna They Both Die at the End och History is All You Left Me. Av det jag har läst och hört från andra skildrar Silvera liknande ämnen i dem som i MHTN. Vilket gör att jag verkligen vill läsa mer av honom! Silvera har ett sätt att skriva som leker med läsarens känslor. Vad kommer att hända härnäst? Kommer ditt hjärta krossas av sorg eller börja slå fortare med spänning?

More Happy Than Not är enligt mig en bok som det är bäst att inte veta alltför mycket om innan en börjar läsa den; därav de få detaljerna kring boken i min recension.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar