torsdag 13 oktober 2016

Untamed

Untamed av A. G. Howard
Serie: Splintered #3.5
Sidantal: 288
Utgiven: 2016
Språk: Engelska
Betyg: 3.5/5 stjärnor

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien!

Untamed

För er som redan har läst den tre böckerna i serien, ni kände nog också att slutet av Ensnared var lite väl kort. Då passar Untamed er perfekt! Untamed fungerar lite som en novellsamling och epilog i ett, med tre noveller som utspelar sig under seriens gång. 

The Boy in the Web
Den här novellen utspelar sig från Alisons PoV och fungerar både som en tillbakablick till när hon träffade Morpheus och till händelserna strax efter Ensnared. I de tidigare böcker återberättades en del bitar, men det var ändå intressant att läsa hela berättelsen om Alison. 

The Moth in the Mirror
Jag läste den här berättelse för några år sedan då den fanns som enskild novell. Utan tvekan är den min favorit av alla novellerna i boken. Den är också lite speciell eftersom läsaren får ta del av både Morpheus och Jebs tankar och känslor. Dock älskar jag den mest eftersom Morpheus är med så mycket i den.

Six Impossible Things
Det här är den längsta novellen i samlingen (cirka halva boken ungefär) och den fungerar som en epilog till Ensnared (med tillbakablickar emellanåt). Jag gillar känslan och handlingen av den men tycker att alla "minnen" håller mig borta från berättelsen jag vill läsa. Utöver det är Six Impossible Things novellen som verkligen ger ett slut för serien.

Översiktligt tycker jag om alla novellerna i den här samlingen, men känner att alla tillbakablickar och minnen förstör min läsrytm lite.


Det bästa med boken: att få svar på frågor och karaktärerna. 
Vad jag blev besviken på: alla tillbakablickar som störde mitt läsflyt. 

Varför jag rekommenderar den här boken: för att den ger ett tillfredsställande slut på en riktigt bra serie.

Andra delar i serien:

Mellanböcker:
3.5. Untamed

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar