fredag 6 maj 2016

The Strange and Beautiful Sorrows of Ava Lavender

The Strange and Beautiful Sorrows of Ava Lavender av Lesley Walton
Sidantal: 301
Utgiven: 2014
Språk: Engelska
Betyg: 5/5 stjärnor!

The Strange and Beautiful Sorrows of Ava Lavender 1/2

Vackra böcker - det är min grej. Ni vet, de där böckerna som är både fina utanpå och inuti. Vars språk bara talar till läsaren och får en att stanna kvar oavsett vad som händer. Vars handlingen griper tag i hjärtat och får en att både skratta och gråta. The Strange and Beautiful Sorrows of Ava Lavender är en sådan bok för mig.

The Strange and Beautiful Sorrows of Ava Lavender handlar om en flicka som föds med vingar. Men den handlar inte bara om henne, utan om hennes familj också. Den börjar med hennes mormor som emigrerar från Frankrike till Amerika som barn och slutar med Ava och hennes resa. Den är lite som en familjekrönika.

Det här med att boken handlar om flera generationer tyckte jag var ett riktigt kul koncept. Oftast när jag har läst böcker med liknande koncept har det handlat om serier med +10 böcker, så jag blev imponerad hur Walton fick ihop det på 301 sidor.

Av alla karaktärer var Ava och hennes bror Henry mina favoriter. Dels för att de grep tag om mitt hjärta och kramade åt, dels för deras karaktärer. De är båda unika på så olika sätt och samtidigt så fina!. Ni som har läst boken vet säkert vad jag pratar om!

Sedan har vi såklart Waltons språk. Ack detta vackra språk! Nedan är ett citat jag hittade via Goodreads och fastnade extra mycket för.
“I found it ironic that I should be blessed with wings and yet feel so constrained, so trapped. It was because of my condition, I believe, that I noticed life's ironies a bit more often than the average person. I collected them: how love arrived when you least expected it, how someone who said he didn't want to hurt you eventually would.” 
Jag älskar detaljerna i texten och hur det finns så mycket i orden. Det är precis så som min drömbok är skriven.

Behöver jag skriva att The Strange and Beautiful Sorrows of Ava Lavender är en av mina favoritböcker in all of time and space?  


Det bästa med boken: språket, karaktärerna, handlingen.... precis allt!
Vad jag blev besviken på: vad finns det att bli besviken på?

Varför jag rekommenderar den här boken: för att den griper tag och släpper inte taget förrän den sista siden är utläst.

1 kommentar:

  1. Vad roligt att du tyckte om den! The Strange and Beautiful Sorrows of Ava Lavender är en av mina absoluta favorit böcker också. Det finns verkligen något magiskt över språket, och själva berättelsen är bara så himla vacker!

    SvaraRadera