onsdag 29 maj 2019

Once & Future - Amy Rose Capetta, Cori McCarthy

Once & Future av Amy Rose Capetta, Cori McCarthy
Serie: Once & Future #1
Sidantal: 336
Utgiven: 2019
Förlag: Little, Brown and Company
Språk: engelska
Betyg: 4/5 stjärnor


Första gången jag hittade Once & Future på Goodreads behövde jag bara läsa "genderbend" och "Arthur-legend" för att bli fast besluten att jag skulle läsa den här boken så fort den kom ut. Vilket jag gjorde och jag älskar hur rolig och inkluderande den här boken är.

Ari Helix är den 42:a inkarnationen av kung Arthur av Camelot och står inför utmaningen att befria galaxen från Mercer Corporation som styr. Genom att dra svärdet Excalibur väcker hon de trollkunniga Merlin och Morgana som kommer spela sina roller i Aris öde.

Det som förvirrade mig en hel del i början är att det här är en himla blandning mellan fantasy och science fiction. För det medeltidens riddarmiljön spelar en stor roll i handlingen men samtidigt finns det en hel del teknologi runt omkring och där i början blev det en krock i min hjärna. Typ hur går dessa två ihop egentligen? Men till slut när jag hade kommit en bit in i handlingen och fått mer detaljer om allt var det inte lika svårt att föreställa sig det.

Något som står ut med Once & Future är hur Capetta och McCarthy har skrivit så många karaktärer som faller under hbtqia+. Det är utan tvekan boken med flest representationer som jag har läst någonsin! Kön och sexualitet är heller ingen stor grej för den här världen. Krocken i samhällssyn när Merlin (vars uppfattning av identitet är baserad på yttre markörer) möter Ari & Co är något komisk när Merlin inser sin blunder i att anta saker på utseendet.

Handlingen är skriven från Ari och Merlins perspektiv, vilket ger en balans i bakgrunden och samtiden av världen. Men samtidigt önskar jag att författarna hade utforskat vissa saker lite mer istället för att rusa förbi, detta gäller mycket förhållanden mellan vissa av karaktärerna (men på grund av spoilers...). Jag ville bara ha mer mer mer!!

Vad gäller karaktärerna älskar jag hur bra Capetta och McCarthy har lyckas med deras personligheter! Alla har sina drag som gör dem minnesvärda och dynamiken mellan dem är det som drar handlingen framåt. Mina favoriter skiftar lite hela tiden tider, men en som faktiskt står ut är Val. Härliga och omtänksamma Val som försöker inleda ett förhållande med Merlin och hålla sällskapet säkert.

Allt som allt gillar jag verkligen Once & Future men det finns vissa luckor som skulle behöva fyllas i. Jag hoppas starkt på att de kommer uppfyllas i andra boken.


Andra delar i serien:
1. Once & Future
2. The Sword in the Stars

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar