söndag 10 mars 2019

Fire & Heist - Sarah Beth Durst

Fire & Heist av Sarah Beth Durst
Sidantal: 304
Utgiven: 2018
Förlag: Crown Books for Young Readers
Språk: Engelska
Betyg: 3.5 stjärnor

3996708239967082

Alla de böcker som på något nämns i samband med drakar lägger jag upp automatiskt på min tbr-lista. Fire & Heist fick jag i min första Fairy Loot-box efter att jag läste att just den boxen skulle ha ett draktema, så just denna bok blev lite av en överraskning.

Sky Hawkins är en wyvern, en människa med förmågan att byta form till en drake. Om hon och andra som henne inte hade förlorat förmågan många generationer tidigare. Men traditionen med att samla på skatter är fortfarande stark och är grunden för att varje wyvern som rit ska genomföra sin egen heist. Skys heist skiljer sig från andras genom att hennes mål är att ta reda på vad som hände med hennes mamma.

Durst tagning på drakmyten är en intressant en. Traditionmässigt samlar drakar på skattar och bilden av en drake sovandes på stor hög med skattar är vanlig. I Fire & Heist är Sky, hennes familj och andra wyverns otroligt intresserade av skatter och tar säkerheten på dem på stort allvar. Därför är det intressant att tänka på att när Sky väljer sin heist, bestämmer hon sig för att ta reda på sanning bakom hennes mammas "död".

Handlingsmässigt gillar jag boken och karaktärerna är intressanta. Den hade några delar i handlingen som jag är lite meh till, men i överlag har Durst en bra nivå med action och familjestunder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar