tisdag 28 mars 2017

Attachments

Attachments av Rainbow Rowell
Sidantal: 323
Utgiven: 2011
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

IMG_2755

Något jag alltid gillar att läsa är författares debutromaner. Det säger mycket om författaren och ofta kan de ge mig en indikation om jag vill fortsätta med den författarens senare böcker. Det är också lite speciellt att se hur författare har utvecklats mellan sin första bok och sina senare böcker. Med Rainbow Rowell jämför jag Attachments (som är hennes debutroman) mot de andra böckerna jag har läst av henne.

Attachments handlar om IT-killen Lincoln som jobbar med att läsa flaggade mail på en tidning. Rätt så snart börjar han läsa mailen mellan Beth och Jennifer som dykt upp, men han skickar aldrig någon varning till dem om att sluta skicka personliga meddelanden på jobbet (trots att de skriver att de säkert snart kommer få någon varning). Lincoln börjar se fram emot dessa meddelanden och faller snart för Beth - utan att ha sett henne i verkligheten.

Tre saker jag fastnade för med en gång var följande: att den utspelar sig under 1999/2000, att internet precis har börjat användas och romansen mellan Lincoln och Beth.
   Idag är det ju vanligt att folk träffas via internet (det är väl bland det vanligaste sätten att träffas egentligen?), men jag tror inte att det var lika vanligt där vid millennieskiftet. Speciellt inte på det sättet som Lincoln och Beth lär känna varandra... Det oetiska med det åsido, jag gillade skildringen för det är inte så ofta som en relation startar på det viset och Rowell utvecklar den på ett bra sätt.

Något jag har märkt med Rowells böcker är att hon kör ofta på out-of-the-box-idéer. Som en fanfiction-författare, en telefon som ringer tillbaka till det förflutna och 80-tals romans - det är sådant en inte läser om varje dag. Det fortsätter även i Attachments med romansen mellan Lincoln och Beth. Det kommer bli spännande att se vad Rowell komma skriva om härnäst.


Det bästa med boken: konceptet och karaktärerna.
Vad jag blev besviken på: ...

Andra böcker jag har läst av författaren:
Eleanor & Park
Fangirl
Carry On
Landline

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar