lördag 18 februari 2017

The Indigo Spell

The Indigo Spell av Richelle Mead
Serie: Bloodlines #3
Sidantal: 401
Utgiven: 2013
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien!

IMG_2746

The Indigo Spell är utan tvekan hittills den bästa boken i serien! Äntligen börjar saker gå framåt och det sker så många utvecklingar i handlingen att jag bara vill kasta mig över The Fiery Heart för att få reda på vad som händer!

Sydney & Co är fortfarande kvar på skolan i Palm Springs för att skydda Jill från lönnmördare, men där möter de andra problem. Sydney har blivit allt mer involverad med magi och är nu lärling hos Mrs Terwillinger, men nu hotas hon av en häxa som söker efter personer med magisk förmåga för att stjäla deras krafter. Samtidigt möter Sydney äntligen Magnus, en utbrytare från Alkemisterna, och får en annan blick av gruppen hon tillhör. Dessutom börjar hon och Adrian komma allt närmare varandra...

En sak jag har kommit att tänka på nu i efterhand är att trots att det händer saker hela tiden (vilket jag gillar och inte klagar på) så känns det som om handlingen är lite väl utspridd. Det är ungefär 3 större storylines vilka är; Sydney och Adrian, Sydneys förhållande till Alkemisterna där Magnus spelar en större roll samt hur Sydney är i fara från häxan. De tar alla stor plats i handlingen och ibland kunde det vara lite överväldigande att hålla koll på så mycket. Men samtidigt gillade jag att det hände mycket... Jag är så himla ambivalent!

Det bästa med boken var Sydney och Adrian! Jag älskar att se dem tillsammans och att Mead har låtit deras förhållande tagit tid. Utan tvekan har de fortfarande en massa hinder i kommande böcker, men nu har de iallafall erkänt sina känslor för varandra - och bara det är stort steg framåt!

Att Mead håller på att göra Vampire Academy-världen större genom att introducera ex Warriors of Light, Alkemisterna och häxorna tycker jag är superintressant. Speciellt häxorna är jag intresserad av att se mer av samt att få veta mer av vad som finns i den världen.

The Indigo Spell är min favoritbok i serien än så länge och jag undrar vart handlingen kommer att gå nu - för det slutet?! Har ingen aning om jag ska skratta eller gråta.


Det bästa med boken: Sydney och Adrian samt slutet.
Vad jag blev besviken på: att handlingen kändes så utspridd.

Andra delar i serien:
1. Bloodlines
2. The Golden Lily
3. The Indigo Spell
4. The Fiery Heart
5. Silver Shadows
6. The Ruby Circle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar