torsdag 28 november 2013

The Dream Thieves - Maggie Stiefvater

The Dream Thieves (The Raven Cycle #2) av Maggie Stiefvater
Goodreads

Genre: fantasy, paranormal, YA
Sidantal: 439
År: 2013

Handling
Now that the ley lines around Cabeswater have been woken, nothing for Ronan, Gansey, Blue, and Adam will be the same.

Ronan, for one, is falling more and more deeply into his dreams, and his dreams are intruding more and more into waking life.

Meanwhile, some very sinister people are looking for some of the same pieces of the Cabeswater puzzle that Gansey is after...

Bedömning & Tankar
Under större delen av året så har jag längtat efter The Dream Thieves så mycket att jag inte ens orkade vänta på den svenska översättningen, så ganska fort efter att biblioteket hade köpt in den så hade jag den i mina händer.

Jag har aldrig tidigare läst en av Stiefvaters böcker på engelska, så det tog faktiskt ett tag innan jag hade kommit in i språket och strukturen av meningarna. Men efter det så började jag verkligen njuta av elegansen och strukturen hos bokens ord, kan inte vänta på att faktiskt få läsa flera av hennes böcker som det är tänkt. 

När det gäller karaktärerna så tyckte jag att många av dem sjönk i den här boken, men däremot så fick man lära känna Ronan väldigt mycket. Så mycket faktiskt att jag skulle vilja kalla The Dream Thieves "Ronans Bok". Men nu när jag tänker efter så var kanske det som fick de andra att sjunka lite, man fick se så lite av dem att man dömer dem på det lilla man läste.  

The Dream Thieves var verkligen en trevlig överraskning för mig, och även om det är några saker jag störde mig på så älskade jag både handlingen och alla karaktärerna! Kan inte vänta på fortsättning som förhoppningsvis kommer nästa år!

Favoritkaraktär: Gansey
Bästa del/scen: Spoiler! [När Noah kysste Blue]

Citat
"Kissing's a lot like laughing. If the joke's funny, it doesn't matter how long it's been since you last heard one."

"'Of all people'!" Gansey echoed. "What sort of all people am I?"
She had no idea. Flustered, she replied, "You're not my - my - grandmother, or something."
"You'd talk about this with your grandmother? I cannot possibly imagine discussing my dating life with mine. She's a lovely woman, I suppose. If you like them bald and racist." 

Andra delar i serien:
2. The Dream Thieves
3. Untitled
4. Untitled

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar